Status Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Włocławku
Status
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
we Włocławku
§ 1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna we Włocławku, zwana dalej „Powiatową Stacją”, działa na podstawie niniejszego statutu oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2. Uprawnienia podmiotu tworzącego w stosunku do Powiatowej Stacji posiada Wojewoda Kujawsko-Pomorski.
§ 3.1. Siedzibą Powiatowej Stacji jest miasto Włocławek.
2. Obszarem działania Powiatowej Stacji jest miasto na prawach powiatu Włocławek i powiat włocławski.
3. Obowiązująca powszechnie nazwa skrócona Powiatowej Stacji to „PSSE we Włocławku”.
§ 4. Powiatowa Stacja jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym finansowanym z budżetu państwa.
§ 5.1. Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Włocławku, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” – jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie.
2. Powiatowy Inspektor jest jednocześnie dyrektorem Powiatowej Stacji, reprezentuje ją na zewnątrz i wykonuje czynności pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
§ 6.1. Powiatowa Stacja zapewnia obsługę Powiatowego Inspektora w zakresie realizacji jego zadań oraz realizacji podstawowych celów działalności Inspekcji Sanitarnej, do których należą:
- ochrona zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych;
- zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych.
2. Cele, o których mowa w ust. 1, realizowane są w szczególności poprzez:
- nadzorowanie oraz egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy;
- prowadzenie postępowań i dokumentacji w sprawach stwierdzenia choroby zawodowej i wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub braku podstaw do jej stwierdzenia;
- prowadzenie postępowań w sprawach zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych
i nowych substancji psychoaktywnych; - prowadzenie spraw w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego;
- sprawowanie nadzoru nad higieną środowiska zakładów nauczania i wychowania oraz placówek wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży;
- nadzorowanie warunków higieny środowiska, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc zbiorowego wypoczynku i rekreacji;
- nadzorowanie bezpieczeństwa żywności i żywienia, materiałów do kontaktów z żywnością;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
- wykonywanie badan laboratoryjnych i pomiarów środowiskowych;
- opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności;
- działalność przeciwepidemiczną;
- opracowywanie ocen i analiz epidemiologicznych oraz informacji o stanie higieniczno-sanitarnym miasta Włocławka i powiatu włocławskiego;
- wydawanie decyzji, wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- przygotowywanie wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia;
- przygotowywanie spraw związanych z wszczęciem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym według odrębnych przepisów;
- inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności na rzecz promocji zdrowia;
- sporządzanie sprawozdań zgodnie z „Programem badań statystycznych statystyki publicznej”;
- prowadzenie spraw administracyjnych, organizacyjnych, gospodarczych, finansowych, pracowniczych.
§ 7. Powiatowa Stacja może prowadzić działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej określonej w statucie, polegającą na świadczeniu usług m. in. w zakresie przeprowadzania instruktaży, prelekcji, pokazów, szkoleń i egzaminów.
§ 8.1. Powiatowa Stacja działa w oparciu o:
- zakład leczniczy prowadzony pod nazwą Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna,
w którego skład wchodzą komórki organizacyjne działalności leczniczej:- Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej;
- Oddział Laboratoryjny;
- Stanowisko Pracy Główny Specjalista ds. Systemu Jakości.
- komórki organizacyjne oraz stanowiska pracy działalności pozamedycznej:
- Oddział Ekonomiczny i Administracyjny;
- Stanowisko Pracy Główny Księgowy;
- Stanowisko Pracy Radca Prawny;
- Stanowisko Pracy ds. Pracowniczych;
- Stanowisko Pracy ds. Organizacji, Ocen i Analiz;
- Stanowisko Pracy ds. Ochrony Informacji Niejawnych;
- Stanowisko ds. Kontaktu z Mediami;
- Stanowisko Pracy ds. Obrony Cywilnej;
- Stanowisko Pracy ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej;
- Stanowisko Pracy Inspektor Ochrony Danych.
2. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk określa regulamin organizacyjny.