Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno–Epidemiologicznej we Włocławku
Regulamin Organizacyjny
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
we Włocławku
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
-
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Włocławku zwany dalej „Regulaminem” określa organizację wewnętrzną oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Włocławku, zwanej dalej „Powiatową Stacją”.
- Komórką organizacyjną Powiatowej Stacji jest oddział, sekcja lub stanowisko pracy podlegające bezpośrednio Dyrektorowi.
- Schemat organizacyjny Powiatowej Stacji stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
- Powiatowa Stacja zlokalizowana jest we Włocławku: przy ul. Kilińskiego 16
i Płockiej 45.
Rozdział II
Sposób kierowania Powiatową Stacją
§ 2
-
Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
we Włocławku, będący Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej Dyrektorem. -
W czasie nieobecności Dyrektora, działalnością Powiatowej Stacji kieruje Zastępca Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku będący jednocześnie Zastępcą Dyrektora Powiatowej Stacji, zwany dalej Zastępcą Dyrektora lub osoba pisemnie upoważniona przez Dyrektora.
§ 3
- Zadania iszczegółowy zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych oraz ich strukturę wewnętrzną określa Dyrektor.
- Pracą oddziału, sekcji kierują ich kierownicy lub osoby wyznaczone przez Dyrektora.
- Kierownicy oddziałów oraz pracownicy zajmujący stanowiska pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
- W czasie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jej pracą kieruje wyznaczony pracownik tej komórki.
- W oddziałach funkcjonują sekcje.
- W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarządzania jakością opisany w procedurach ogólnych. System zarządzania jakością spełnia wymagania norm: PN-EN ISO/IEC 17025:2018-2 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych
i wzorcujących” oraz PN-EN ISO/IEC 17020:2012 „Ocena zgodności Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję”. - Nadzór nad jakością pracy komórek organizacyjnych objętych systemem zarządzania jakością sprawuje pracownik zatrudniony na Stanowisku Pracy Głównego Specjalisty
ds. Systemu Jakości, zwany dalej Specjalistą ds. Systemu Jakości. W komórkach organizacyjnych funkcje kierowników ds. systemu jakości oraz kierowników
ds. technicznych sprawują w systemie zarządzania jakością osoby zatrudnione
na stanowisku kierownika sekcji lub osoby upoważnione. - Dyrektor może powoływać do realizacji zadań bieżących i problemowych zespoły realizacyjne, składające się z pracowników różnych komórek organizacyjnych
i wyznaczyć koordynatora ich pracy. - Do realizacji szczególnie istotnych zagadnień tematycznych Dyrektor może wyznaczać
i upoważniać pracowników Powiatowej Stacji.
§ 4
- Zastępca Dyrektora nadzoruje pracę Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnego.
- Kierownik Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnego kieruje pracą tego Oddziału.
- Główny Księgowy nadzoruje działalność ekonomiczną i finansową Powiatowej Stacji.
§ 5
- Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
- W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu
z organizacjami związkowymi, w granicach określonych obowiązującymi przepisami.
§ 6
- Powiatowa Stacja prowadzi niewyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej, określoną w statucie, polegającą m.in. na świadczeniu usług w zakresie: badań laboratoryjnych materiału biologicznego, żywności, wody, środowiska pracy, chemicznych zanieczyszczeń powietrza w pomieszczeniach na pobyt ludzi.
- Za badania laboratoryjne wykonywane w ramach świadczenia usług pobiera się opłaty.
- Wysokość opłat za badania laboratoryjne wykonywane w ramach świadczenia usług ustalana jest w oparciu o aktualne rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej i określana w cenniku zatwierdzonym przez Dyrektora.
Rozdział III
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Powiatowej Stacji
§ 7
- Powiatowa Stacja organizuje świadczenia zdrowotne z zakresu badań laboratoryjnych materiału biologicznego w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- Przyjmowanie materiału do badań i wydawanie wyników badań odbywa się zarówno osobiście jak i przez osoby upoważnione w wyznaczonych terminach.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są bezpłatnie lub odpłatnie na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
Warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie zapewnienia prawidłowości udzielania świadczeń
§ 8
- Powiatowa Stacja prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną (wyniki badań) osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa.
- Powiatowa Stacja udostępnia dokumentację, o której mowa wyżej podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, a w razie śmierci pacjenta – osobie upoważnionej do uzyskania informacji w przypadku zgonu.
- Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności
i ochrony danych osobowych. - Za udostępnienie dokumentacji medycznej pobiera się opłatę w wysokości wyliczonej
na podstawie odrębnych przepisów; wysokość opłaty reguluje zarządzenie Dyrektora.
Rozdział IV
Prawa Pacjenta
§ 9
- Osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w Powiatowej Stacji ma prawo do:
- świadczenia usług odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej (laboratoryjnej),
- uzyskiwania przystępnej informacji o wynikach badań oraz metodach badań,
- informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych realizowanych przez Powiatową Stację,
- zachowania tajemnicy informacji związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (wynikach badań),
- dostępu do wyników badań na wniosek pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej.
- Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie regulaminu organizacyjnego Powiatowej Stacji,
- przestrzeganie zakazu palenia tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz spożywania alkoholu na terenie Powiatowej Stacji,
- przestrzeganie zasad higieny osobistej,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż.
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w Powiatowej Stacji ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi
do Dyrektora Powiatowej Stacji lub Rzecznika Praw Pacjenta. - Dyrektor Powiatowej Stacji zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta poprzez umieszczenie jej w miejscu ogólnodostępnym.
Rozdział V
Organizacja wewnętrzna Powiatowej Stacji
§ 10
1. Powiatowa Stacja działa w oparciu o:
-
zakład leczniczy prowadzony pod nazwą Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna,
w którego skład wchodzą komórki organizacyjne działalności leczniczej:
a) Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej, w skład którego wchodzą:
-
Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego,
- Sekcja Nadzoru Nad Chemikaliami i Środowiskiem Pracy,
- Sekcja Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia
- Sekcja Higieny Środowiska,
- Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego,
- Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży,
- Sekcja Profilaktyki Zdrowotnej.
b) Oddział Laboratoryjny, w skład którego wchodzą sekcje:
- Sekcja Badań Mikrobiologicznych,
- Sekcja Badań Fizykochemicznych,
c) Stanowisko Pracy Główny Specjalista ds. Systemu Jakości.
2. komórka organizacyjna oraz stanowiska pracy działalności pozamedycznej:
- Oddział Ekonomiczny i Administracyjny, w skład którego wchodzą:
- Sekcja Ekonomiczna,
- Sekcja Administracyjna;
- Stanowisko Pracy Główny Księgowy,
- Stanowisko Pracy Radca Prawny,
- Stanowisko Pracy ds. Pracowniczych,
- Stanowisko Pracy ds. Organizacji, Ocen i Analiz,
- Stanowisko Pracy ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
- Stanowisko ds. Kontaktu z Mediami,
- Stanowisko Pracy ds. Obrony Cywilnej,
- Stanowisko Pracy ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej,
- Stanowisko Pracy Inspektor Ochrony Danych.
2. Komórki organizacyjne wchodzące w skład Powiatowej Stacji używają doznakowania akt następujących symboli:
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny (symbol PIS)
- Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej (symbol N)
- Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego (symbol NNZ)
- Sekcja Nadzoru Nad Chemikaliami i Środowiskiem Pracy (symbol NCP)
- Sekcja Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia (symbol NHŻ)
- Sekcja Higieny Środowiska (symbol NHŚ)
- Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego (symbol NEP)
- Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży (symbol NHD)
- Sekcja Profilaktyki Zdrowotnej (symbol NPZ)
- Oddział Laboratoryjny (symbol L)
- Sekcja Badań Mikrobiologicznych (symbol LM)
- Sekcja Badań Fizykochemicznych (symbol LF)
- Stanowisko Pracy Główny Specjalista ds. Systemu Jakości (symbol J)
- Oddział Ekonomiczny i Administracyjny (symbol E)
- Sekcja Ekonomiczna (symbol EE)
- Sekcja Administracyjna (symbol EA)
- Stanowisko Pracy Główny Księgowy (symbol GK)
- Stanowisko Pracy Radca Prawny (symbol PR)
- Stanowisko Pracy ds. Pracowniczych (symbol SP)
- Stanowisko Pracy ds. Organizacji, Ocen i Analiz (symbol OS)
- Stanowisko Pracy ds. Ochrony Informacji Niejawnych (symbol IN)
- Stanowisko ds. Kontaktu z Mediami (symbol KM)
- Stanowisko Pracy ds. Obrony Cywilnej (symbol OC)
- Stanowisko Pracy ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej (symbol BP)
- Stanowisko Pracy Inspektor Ochrony Danych (symbol IOD).
Rozdział VI
Zadania poszczególnych komórek organizacyjnych
i osób na samodzielnych stanowiskach pracy, podlegających bezpośrednio Dyrektorowi
§ 11
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych, należy w szczególności:
a) wykonywanie zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wynikających z ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
- sporządzenie planów pracy i sprawozdań z ich realizacji,
- sporządzanie sprawozdań zgodnie z „Programem badań statystycznych statystyki publicznej”;
- gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii, wystąpień i innych dokumentów w zakresie działania komórki organizacyjnej, a w szczególności opracowywanie postanowień i decyzji wynikających z prowadzonego przez nie postępowania administracyjnego,
- rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków,
- monitorowanie zmian obowiązującego prawa,
- realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli państwowej oraz wniosków wynikających z działalności kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego, Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy, oraz Wojewody Kujawsko-Pomorskiego,
- współdziałanie w drodze uzgodnień i konsultacji, opiniowanie, udostępnianie materiałów i danych oraz prowadzenie wspólnych prac nad określonymi zadaniami,
- zapewnienie ochrony przed nieuprawnionym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją, zniszczeniem, ujawnieniem lub pozyskaniem danych,
- prowadzenie szkoleń wewnętrznych i udział pracowników w szkoleniach zewnętrznych,
- doskonalenie systemu zarządzania jakością.
b) realizowanie zadań wynikających z Regulaminu kontroli zarządczej w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Włocławku.
§ 12
Szczegółowe zadania poszczególnych komórek organizacyjnych:
1.Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej
Zadaniem Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu chorób zakaźnych, zawodowych i powodowanych warunkami środowiska.
1.1 Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:
-
opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
w trybie przewidzianym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, - uzgadnianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu,
- wydawanie opinii co do potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko w trybie przewidzianym w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
- opiniowanie warunków do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
dla planowanych przedsięwzięć, - uzgadnianie lub opiniowanie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących budowy i zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych,
- kontrolowanie obiektów budowlanych będących w trakcie budowy,
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych,
- wydawanie opinii o zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej – przedsięwzięć i inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
1.2 Sekcja Nadzoru Nad Chemikaliami i Środowiskiem Pracy:
- nadzór nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych i uciążliwych, a w szczególności
w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych, - nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych na substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy o działaniu rakotwórczym
lub mutagennym, - nadzór nad realizacją wymogów w zakresie wprowadzania do obrotu substancji chemicznych w ich postaci własnej, jako składników preparatów lub w wyrobach,
- nadzór nad realizacją wymogów w zakresie wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych stosowanych w produktach biobójczych oraz detergentów,
- nadzór nad gospodarką substancjami, mieszaninami chemicznymi i substancjami uznanymi za prekursory narkotyków kategorii 2 i 3,
- prowadzenie postępowań w zakresie przeciwdziałania wprowadzania do obrotu
i wytwarzania środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych, - prowadzenie spraw związanych z wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem
w działalności zawodowej produktów kosmetycznych, - podejmowanie działań w ramach sytemu RAPEX dotyczących produktów kosmetycznych,
- nadzór nad dokumentacją pracodawców pod kątem aktualności orzeczeń lekarskich
o zdolności do pracy zatrudnionych pracowników, - sporządzanie opracowań dotyczących oceny stanu higieniczno-sanitarnego zakładów pracy,
- prowadzenie ewidencji zakładów pracy, w których wymagany jest nadzór nad warunkami środowiska pracy,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających i przygotowywanie projektów decyzji, dotyczących chorób zawodowych i naruszenia wymagań higienicznych oraz
zdrowotnych w zakładach pracy, - prowadzenie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego
w administracji, - prowadzenie dokumentacji i statystyki chorób zawodowych,
- rejestrowanie i przetwarzanie danych dotyczących warunków pracy i zagrożeń związanych z chorobami zawodowymi,
- udzielanie porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych, biologicznych na zdrowie pracowników oraz promowanie zdrowia w zakładach pracy,
- udział w akcjach ratowniczych wynikających z sytuacji awaryjnych połączonych ze skażeniem środowiska, w zakresie chemicznej identyfikacji substancji stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt.
1.3. Sekcja Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia:
- nadzór nad warunkami produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunkami żywienia zbiorowego,
- nadzór nad warunkami zdrowotnymi produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością,
- nadzór nad jakością zdrowotną żywności,
- realizacja zadań w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach RASFF i systemu AAC,
- pobór próbek środków spożywczych oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań w Zintegrowanym Systemie Badania Żywności,
- ocena jakości zdrowotnej próbek żywności krajowej i importowanej, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
- dokonywanie oceny poprawności znakowania suplementów diety, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz żywności wzbogacanej,
- prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych w ogniskach zatruć i zakażeń pokarmowych,
- prowadzenie bazy danych obiektów (system bezpieczeństwa żywności SBŻ II), będących pod nadzorem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku,
- opracowywanie danych do raportów rocznych ze zintegrowanego wieloletniego planu kontroli dla Polski – MANCP,
- realizowanie zagadnień związanych z misjami Dyrektoriatu SANTE F Komisji Europejskiej,
- przygotowanie projektów decyzji w związku ze stwierdzeniem naruszenia warunków higienicznych i zdrowotnych w obiektach produkcji i obrotu żywnością, materiałami
i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością oraz warunkami żywienia zbiorowego, - prowadzenie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego
w administracji, - opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań w zakresie utrzymania stanu sanitarno-higienicznego zakładów produkcji i obrotu żywnością,
- dokonywanie teoretycznej jakościowej oceny jadłospisów w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego
- prowadzenie działań informacyjnych dotyczących zasad racjonalnego żywienia
i zapobiegania zatruciom pokarmowym, we współpracy z Sekcją Profilaktyki Zdrowotnej, - wykonywanie zadań wynikających z porozumień zawartych między Państwową Inspekcją Sanitarną, a Inspekcją Weterynaryjną oraz innymi inspekcjami, organami
i urzędami, - wykonywanie prac problemowych zlecanych przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.
1.4. Sekcja Higieny Środowiska:
- sprawowanie nadzoru i monitorowanie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w tym wydawanie ocen o jakości wody oraz informowanie organów samorządowych o jakości wody w nadzorowanych urządzeniach wodociągowych,
- sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów i urządzeń wodociągowych oraz nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
- sprawowanie nadzoru nad jakością wody w kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli oraz jakością wody na pływalniach,
- prowadzenie systemu informatycznego monitoringu jakości wody (BDWE) oraz serwisu kąpieliskowego dla nadzorowanego terenu,
- prowadzenie nadzoru nad jakością wody ciepłej w obiektach użyteczności publicznej,
- pobieranie próbek wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, na pływalniach oraz wody ciepłej do badań laboratoryjnych,
- sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów użyteczności publicznej, podmiotów leczniczych oraz miejsc wypoczynku i rekreacji,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykonywanych ekshumacji,
- sprawowanie nadzoru nad środkami transportu, w tym komunikacji publicznej, środkami do przewozu chorych, zwłok i szczątków ludzkich,
- sprawowanie nadzoru nad postępowaniem z odpadami medycznymi,
- prowadzenie postępowania administracyjnego w przypadku naruszenia przepisów sanitarno-higienicznych w nadzorowanych obiektach oraz nie spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
w kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli oraz na pływalniach, - wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie ekshumacji, wywóz zwłok lub szczątków ludzkich poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz opinii dotyczących sprowadzania zwłok i szczątków z obcego państwa,
- nadzór nad stosowaniem procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami
i chorobami zakaźnymi oraz regulujących sposób postępowania przy wykonywaniu czynności, w trakcie których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich
w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych i tatuażu, - wydawanie opinii sanitarnych dotyczących organizowanych imprez masowych,
- prowadzenie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego
w administracji, - sporządzanie ocen, analiz, raportów i informacji o stanie sanitarnym obiektów użyteczności publicznej, podmiotów leczniczych, środków transportu oraz jakości wody przeznaczonej do spożycia, w kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli i na pływalniach,
- załatwianie interwencji oraz udzielanie informacji klientom w zakresie środowiska komunalnego,
- udział w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych w zakresie obowiązujących przepisów prawnych określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące nadzorowanych obiektów,
- realizowanie zadań i prac problemowych w zakresie higieny środowiska na polecenie Głównego Inspektora Sanitarnego i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy,
- współpraca z innymi służbami, inspekcjami, organami samorządu terytorialnego
w zakresie nadzoru nad warunkami higieny środowiska.
1.5. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego:
- prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi:
a. gromadzenie oraz weryfikacja danych epidemiologicznych dotyczących zakażeń
i chorób zakaźnych,
b. monitorowanie schorzeń i zakażeń alarmowych oraz innych zdarzeń stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego (zagrożenie bioterroryzmem, chorobą zakaźną szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną),
c. prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, opracowywanie ognisk epidemicznych oraz podejmowanie działań przeciwepidemicznych,
d. dokonywanie analiz i ocen sytuacji epidemiologicznej powiatu poprzez interpretację danych o: zachorowaniach, zgonach, biologicznych czynnikach chorobotwórczych, stanie realizacji szczepień ochronnych oraz zakażeniach zakładowych,
e. współpraca z innymi inspekcjami, organami, urzędami, organami samorządu terytorialnego w zakresie profilaktyki i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych;
- nadzór nad realizacją szczepień ochronnych prowadzonych w ramach obowiązującego Programu Szczepień Ochronnych oraz właściwą gospodarką preparatami szczepionkowymi; sporządzanie analiz i raportów ze stanu zaszczepienia populacji podlegającej szczepieniom ochronnym oraz występowania odczynów poszczepiennych,
- nadzór nad podmiotami leczniczymi w zakresie oceny przygotowania i realizacji procedur sanitarno-higienicznych mających na celu zapobieganie szerzeniu się zakażeń (higiena rąk personelu, dekontaminacja narzędzi, sprzętów, powierzchni),
- przygotowanie projektów decyzji w związku z naruszeniem przepisów w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
- prowadzenie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego
w administracji, - koordynowanie działań w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia publicznego,
- wykonywanie prac problemowych zlecanych przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy oraz Głównego Inspektora Sanitarnego,
- prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych w zakresie profilaktyki i zwalczania chorób zakaźnych.
1.6 Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży:
- prowadzenie bieżącego nadzoru sanitarnego w zakresie higieny pomieszczeń
i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz w placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży, - kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieny procesu
nauczania, - przygotowanie decyzji w postępowaniach dotyczących naruszenia przepisów
w zakresie utrzymania higieny w placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach i placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży, - prowadzenie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego
w administracji, - sporządzanie ocen, analiz i informacji o warunkach sanitarno-higienicznych
i zdrowotnych w placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach i placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży, - uczestnictwo w pracach problemowych w dziedzinie higieny procesów nauczania
i wychowania realizowanych na polecenie Głównego Inspektora Sanitarnego, - współpraca na rzecz poprawy warunków w placówkach oświatowo-wychowawczych z organami samorządu terytorialnego i innymi instytucjami.
1.7 Sekcja Profilaktyki Zdrowotnej:
- inicjowanie i wytyczanie kierunków działalności oświatowo-zdrowotnej, popularyzowanie zasad higieny i racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom, kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań prozdrowotnych, pobudzanie aktywności społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia poprzez:
- badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich
środowiskach, - określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania,
- promowanie (propagowanie) programów prozdrowotnych,
- wdrażanie programów promujących zdrowie,
- ewaluację (ocenę) efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,
- wypracowywanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie scenariuszy imprez, wystaw itp.,
- monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych,
- poszukiwanie sojuszników do realizacji zadań,
- metodyczną pomoc dla komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji,
- systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno-edukacyjnych.
- badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich
- udzielanie porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi,
- udzielanie merytorycznej pomocy innym placówkom promującym zdrowie,
- wspieranie samorządów, instytucji, organizacji pozarządowych we wdrażaniu
i realizacji programów oraz innych przedsięwzięć prozdrowotnych, - ocenianie działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz środki masowego przekazu, podmioty lecznicze, inne zakłady, instytucje i organizacje,
- prowadzenie poradnictwa grzybowego,
- współdziałanie w aktualizacji strony internetowej Powiatowej Stacji.
2. Oddział Laboratoryjny
Do zadań oddziału należy wykonywanie badań laboratoryjnych w zakresie niezbędnym dla właściwej realizacji zadań Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej we Włocławku, a w szczególności:
- Sekcja Badań Mikrobiologicznych:
1. wykonywanie badań bakteriologicznych w materiale biologicznym,
2. wykonywanie badań skuteczności sterylizacji w podmiotach leczniczych,
3. wykonywanie badań mikrobiologicznych jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, wody na pływalniach, wody w kąpieliskach i miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, wody ciepłej w ramach zintegrowanego nadzoru sanitarnego nad jakością wody,
- wykonywanie badań mikrobiologicznych żywności w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu w Zintegrowanym Systemie Badania Żywności,
- ocena jakości zdrowotnej próbek środków spożywczych pobranych do badań w związku z interwencjami konsumentów,
- przygotowywanie podłoży mikrobiologicznych.
- Sekcja Badań Fizykochemicznych:
- wykonywanie badań fizykochemicznych wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, wody na pływalniach, wody w kąpieliskach i miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli w ramach zintegrowanego nadzoru sanitarnego nad jakością wody oraz nad obiektami służącymi do zaopatrzenia ludności w wodę, kąpieliskami, miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli i pływalniami,
- wykonywanie badań fizykochemicznych żywności,
- wykonywanie badań/pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia
na stanowiskach pracy w celu ochrony zdrowia, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych, - prowadzenie badań/pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy na etapie postępowań wyjaśniających dotyczących wydania decyzji w sprawie chorób zawodowych i naruszenia wymagań higienicznych oraz zdrowotnych w zakładach pracy,
- wykonywanie badań laboratoryjnych stężeń zanieczyszczeń chemicznych powietrza w pomieszczeniach mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej, w których podejrzewa się niewłaściwe zastosowanie materiałów budowlanych
i wykończeniowych lub w których zanieczyszczenia chemiczne mogą pochodzić z innych źródeł, stanowiąc zagrożenie dla zdrowia ludzi.
3. Stanowisko Pracy Główny Specjalista ds. Systemu Jakości:
- zarządzanie systemem jakości w Powiatowej Stacji,
- ocena istniejącego stanu systemu jakości,
- ustanowienie polityki jakości i celów dotyczących jakości,
- nadzorowanie programem wewnętrznego sterowania jakością badań,
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie systemu jakości,
- przygotowanie przeglądów systemu jakości,
- organizacja i zarządzanie programem auditów, planowanie i realizacja auditów wewnętrznych, prowadzenie zapisów dotyczących auditorów,
- inicjowanie i ocena działań korygujących po przeglądach systemu jakości, auditach wewnętrznych i zewnętrznych oraz wynikach kontroli jakości badań,
- nadzór nad dokumentacją systemową systemu jakości (księga jakości nadzoru, procedury i instrukcje ogólne).
4. Oddział Ekonomiczny i Administracyjny
4.1. Sekcja Ekonomiczna:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie księgowości syntetycznej, analitycznej i materiałowej,
- prowadzenie spraw związanych z wynagrodzeniami (listy płac) i rozliczanie ich
z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym, - ewidencja podatku od towarów i usług i rozliczanie z Urzędem Skarbowym,
- prowadzenie gospodarki kasowej i spraw podatkowych oraz współpraca
z bankami w tym zakresie, - sporządzanie sprawozdań finansowych i ich analiz,
- przygotowanie materiałów informacyjnych dla Głównego Księgowego,
- rozliczanie kosztów delegacji służbowych,
- prowadzenie archiwum zakładowego.
4.2. Sekcja Administracyjna:
- prowadzenie zamówień publicznych i dokumentowanie postępowań o udzielenia zamówienia publicznego,
- zapewnienie prawidłowej działalności administracyjnej, gospodarczej i technicznej, obsługa kancelaryjna,
- zaopatrywanie komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji w aparaturę, sprzęt
i materiały, zapewnienie zaopatrzenia w media oraz zakupy usług niezbędnych dla zapewnienia właściwej działalności Powiatowej Stacji, - zapewnienie obsługi transportowej samochodami służbowymi,
- zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń, aparatury i nieruchomości,
- prowadzenie gospodarki magazynowej,
- zaopatrywanie pracowników w niezbędną odzież ochronną,
- utrzymywanie czystości obiektów i ich otoczenia,
- przeprowadzenie okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń oraz planowanie i przeprowadzanie konserwacji, napraw i remontów,
- zapewnienie i organizowanie ochrony mienia Powiatowej Stacji,
- udzielanie pomocy komórkom organizacyjnym w zakresie wdrażania
i funkcjonowania techniki i systemów informatycznych, - prowadzenie nadzoru nad pracą sieci informatycznej i sprzętu informatycznego,
- koordynacja pracy Powiatowej Stacji w zakresie wdrażania techniki komputerowej.
- techniczna obsługa strony internetowej i BIP.
- Stanowisko Pracy Główny Księgowy:
- Kierowanie i nadzór nad stosowaniem określonych ustawą o rachunkowości
i zasadami rachunkowości w sposób zapewniający:- prawidłowość, terminowość oraz zgodność liczbową obowiązujących sprawozdań finansowo-księgowych,
- opracowanie analiz gospodarki finansowej.
- Kierowanie i nadzór nad stosowaniem określonych ustawą o rachunkowości
- sporządzanie planów finansowych oraz okresowa (kwartalna, roczna) analiza ich wykonania,
- dysponowanie środkami pieniężnymi i współpraca z bankami w tym zakresie,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej dotyczącej:
- wydawania środków pieniężnych,
- obrotami pieniężnymi na rachunkach bankowych i operacjami finansowymi,
- realizacji płatności z tytułu zawartych umów,
- egzekwowania należności budżetowych.
- nadzór i kontrola nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych zgodnie
z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych celem zapewnienia:- prawidłowości i terminowości pobierania dochodów budżetowych,
- zgodności wydatków z planowanym przeznaczeniem,
- prawidłowości wykorzystania środków finansowych i dotacji.
- współpraca oraz kontrola prawidłowości realizowania zadań przez Sekcję Ekonomiczną.
6.Stanowisko Pracy Radca Prawny:
- obsługa prawna Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie postępowania administracyjnego, egzekucyjnego, karnego oraz w sprawach o wykroczenia,
- obsługa prawna Powiatowej Stacji jako podmiotu leczniczego w zakresie spraw majątkowych, organizacyjnych i prawnych włącznie z zastępstwem procesowym,
- informowanie o przepisach prawnych i szkolenie pracowników w zakresie stosowanego przez nich prawa,
- przygotowywanie i składanie wniosków o ukaranie do sądów rejonowych oraz przygotowywanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenia i popierania oskarżenia w postępowaniu uproszczonym.
7.Stanowisko Pracy ds. Pracowniczych:
- prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy,
- prowadzenie akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, wydawanie zaświadczeń dotyczących zatrudnienia,
- prowadzenie spraw związanych z uprawnieniami pracowników (urlopy, zwolnienia
od pracy, nagrody jubileuszowe i in.), - kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy oraz prowadzenie ewidencji czasu pracy,
- sporządzanie sprawozdawczości dotyczącej zatrudnienia,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników,
- ewidencjonowanie urlopów oraz czasowej niezdolności do pracy,
- prowadzenie rejestru legitymacji służbowych, upoważnień do przeprowadzania kontroli, upoważnień do nakładania grzywien w formie mandatu karnego oraz innych upoważnień,
- współpraca z Sekcją Ekonomiczną w zakresie funduszu płac, premii i nagród,
- prowadzenie spraw związanych ze szkoleniami i specjalizacją pracowników,
- prowadzenie spraw związanych z podziałem funduszu socjalnego i współpraca z komisją ds. socjalnych.
8.Stanowisko Pracy ds. Organizacji, Ocen i Analiz:
- sporządzanie planów pracy Powiatowej Stacji,
- zbieranie danych statystycznych, sporządzanie na ich podstawie analiz zbiorczych, sprawozdań i opracowań statystycznych,
- sporządzanie zbiorczych analiz i ocen na podstawie danych statystycznych i materiałów przekazywanych przez komórki organizacyjne Powiatowej Stacji,
- przygotowywanie informacji o stanie sanitarnym miasta Włocławka i powiatu włocławskiego na podstawie danych przekazanych przez komórki organizacyjne,
- prowadzenie spraw dotyczących załatwiania skarg i wniosków, sporządzanie sprawozdań w tym zakresie.
9.Stanowisko Pracy ds. Ochrony Informacji Niejawnych:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie wykazu osób dopuszczonych do informacji niejawnych,
- okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów niejawnych,
- prowadzenie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów
o ochronie informacji niejawnych, - szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
10.Stanowisko ds. Kontaktu z Mediami:
- bieżąca i stała współpraca z lokalnymi środkami masowego przekazu (prasą, radiem, telewizją, portalami internetowymi),
- koordynowanie treści przekazywanych do publicznej informacji,
- przekazywanie lokalnym mediom informacji dotyczących działalności Powiatowej Stacji,
- przegląd, analiza i archiwizacja publikacji i wycinków prasowych oraz treści internetowych związanych z pracą Powiatowej Stacji,
- współpraca z rzecznikiem prasowym Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy,
- współudział w aktualizacji strony internetowej Powiatowej Stacji.
11. Stanowisko Pracy ds. Obrony Cywilnej:
- opracowywanie i aktualizacja planu obrony cywilnej,
- współpraca z odpowiednimi wydziałami organów samorządu terytorialnego w zakresie zadań dotyczących obrony cywilnej,
- organizowanie i prowadzenie plutonu laboratoryjnego OC,
- udział w ćwiczeniach z zakresu obrony cywilnej,
- planowanie i realizowanie zaopatrzenia w środki i sprzęt,
- prowadzenie spraw osobowych w zakresie przewidzianym planem obrony cywilnej,
- udział w realizacji zadań związanych z wystąpieniem sytuacji kryzysowych i klęsk żywiołowych,
- nadzór nad przechowywaniem, konserwacją i rotacją sprzętu oraz materiałów obrony cywilnej.
12. Stanowisko Pracy ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz
z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń, - sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia
i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy, - udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach
i dokumentacji, - udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części użytkowanych przez Powiatową Stację,
w których przewiduje się pomieszczenia pracy, - przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy,
- udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz
w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków, - prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
- doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
- współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
- współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładową organizacją związkową przy:
- podejmowaniu przez nią działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
- podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy,
- uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
- realizowanie funkcji kontrolnych i doradczych związanych z zabezpieczeniem przeciwpożarowym Powiatowej Stacji.
13.Stanowisko Pracy Inspektor Ochrony Danych:
- informowanie i doradzanie administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu, jak również ich pracownikom, w zakresie ich obowiązków wynikających z przepisów prawa o ochronie danych,
- monitorowanie zgodności przetwarzania danych osobowych w Powiatowej Stacji
ze wszystkimi przepisami prawa dotyczącego ochrony danych, w tym wykonywanie audytów, - prowadzenie działań podnoszących świadomość, a także organizowanie szkoleń dla personelu zajmującego się przetwarzaniem danych,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób fizycznych składających wnioski i żądania dotyczące przetwarzania ich danych osobowych i wykonywania ich praw,
- Współpraca z organami ochrony danych i pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organów nadzorczych ochrony danych w kwestiach związanych z przetwarzaniem.
§ 13
- Zakres indywidualnych obowiązków i czynności kierowników komórek organizacyjnych, pracowników bezpośrednio podlegających Dyrektorowi, Zastępcy Dyrektora oraz Głównego Księgowego ustala Dyrektor.
- Szczegółowe prawa i obowiązki Głównego Księgowego i Radcy Prawnego określają odrębne przepisy.
- Zakres obowiązków i czynności pozostałych pracowników określają ich bezpośredni przełożeni.
- Szczegółowy zakres obowiązków i czynności pracownika zawarty jest w karcie kompetencyjnej pracownika, zatwierdzanej przez Dyrektora.